استان‌ها

ساخت وبلاگ

منتخب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آمل باتاکیدبراینکه نسبت به امضای میثاق نامه هیچ‌کدام از احزاب و گروه‌ها اقدام نکرده‌ام، گفت: و باوجود اعلام حمایت‌های صورت گرفته با احترامی که برای احزاب و گروه‌های سیاسی دارم نسبت به امضای میثاق نامه آنان اقدام نکرده و تأکید داشتم که قرار من با مردم برای خدمت گذاری است.

یوسفیان ملأ در پایان با اشاره به اینکه از هیچ تلاشی در جهت خدمت‌گزاری به مردم دست نخواهم کشید، ابراز داشت: از تمامی عوامل ستاد انتخابات شهرستان آمل  که زحمات زیادی برای برگزاری این رویداد بزرگ زحمات بسیاری را متحمل شدند تشکر می‌کنم.

احمد منفرد فرماندار ویژه آمل نیز در آیین اعطای اعتبارنامه نمایندگی مجلس شورای اسلامی عزت‌الله یوسفیان ملأ  منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: منتخب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آمل با قاطعیت و بارأی بالا توانست به مجلس راه پیدا کند.

وی بابیان اینکه امیدواریم انتخاب مجدد یوسفیان ملأ منشأ خدمات مؤثرتر باشد، بیان داشت: همچنان شهرستان آمل جای زیادی برای کارکردن دارد وقطعا توسط نماینده مردم آمل در مجلس اقداماتی صورت خواهد گرفت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل با اعلام اینکه انتخاباتی سلامت و بانشاط را در شهرستان آمل برگزار کردیم، افزود: در جریان انتخابات همه نیروها خدمات و تلاش‌های ارزشمندی صورت دادند تا انتخابات در کمال امنیت و آرامش برگزار شود.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 183 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:38

به گزارش تابناک یزد، علی مطهری در یک گفت‌وگوی نوروزی به انتقاد از عملکرد مجلس نهم پرداخته و نتیجه انتخابات هفتم اسفند را «نه» مردم به تندروی‌ها دانسته است. گزیده‌هایی از مصاحبه مطهری به این شرح است:
امیدواریم مجلس دهم همانطور که از گرایش منتخبانش هویداست مجلسی میانه رو و اعتدالی باشد که دیگر شاهد تندروی‌هایی نباشیم که در مجلس نهم رخ داد و ضربه‌های بدی به کشور زد.

{در پاسخ به این سوال که چرا جریان تندرو رایزنی رییس جمهور برای ردصلاحیت شدگان را دخالت در امر بررسی صلاحیت‌ها عنوان می‌کرد}: این اظهارات آنها ناشی از ترس است چون آنها در مجلس نهم هرآنچه می‌خواستند انجام دادند و کسی مانع شان نشد اما در نهایت چه شد؟ مردم آنها را ردصلاحیت کردند و گفتند تاریخ مصرف تندروی در خانه ملت تمام شده و ملت بیش از همیشه از خانه خودش محافظت می کند.
سالنامه روزنامه آرمان

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 167 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:38

 پرچین‌های کوتاهی که همسایگان آشنا و همدل می‌پرورد و از غریبگی دیوارهای سیمانی همسایگان شهری در آن خبری نیست، ضرب‌آهنگ شانه زن جاجیم‌باف و صدای خرت خرت رنده مرد لاک‌تراش. تلاش مرد روستایی برای گرفتن کره از ماست، لذت گرمای آتش در صبح مه‌آلود آخرین روزهای زمستان و طعم خوش آش داغ در نم‌نم باران در کلبه‌ای چوبی، همه و همه بیانگر تاریخ اجتماعی و زندگی مردمان سخت‌کوش و مهمان‌نوازی است که در طبیعت منحصربه‌فرد سوادکوه روزگار می‌گذرانند.

رضا دانش‌زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سوادکوه بابیان اینکه جشنواره نوروزی سوادکوه، به‌منظور آشنایی مردم با سبک زندگی سنتی مردم سوادکوه است، افزود: این مجموعه در قالب بوم‌گردی و متشکل از کلبه چوبی، آغل حیوانات همراه با برنامه‌هایی همچون پخت نان محلی، تلم‌زنی و پخت انواع آش است.

وی اظهار داشت: در این مجموعه سعی شده که چرخه زندگی مردم روستایی به نمایش درآید، به این معنا که شیری که از حیوانات داخل آغل به دست می‌آید، تبدیل به ماست و ماست در برنامه تلم‌زنی تبدیل به دوغ و از آن دوغ برای تهیه آش در همین مجموعه استفاده می‌شود.

دانش زاده بابیان اینکه در این مجموعه غرفه‌هایی برای آشنایی مردم با صنایع‌دستی شهرستان وجود دارد، افزود: این غرفه‌ها شامل غرفه فرهنگی، اشیاء مردم‌شناسی، صنایع‌دستی جاجیم، لاک تراشی و طبخ غذای محلی بوده که در همه غرفه‌ها این صنایع به‌صورت زنده نیز در حال اجرا است.

وی گفت: این مجموعه برای ارائه فرهنگ بومی منطقه به مسافران و گردشگران، در ورودی شهر پل سفید از ۲۸ اسفندماه افتتاح و تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه خواهد یافت.

  درجامعه امروز شاهد تغییر بافت و معماری روستاها هستیم

تهمینه اسدی امیری، کارشناس طبیعت‌گردی اداره میراث فرهنگی گردشگری مازندران نیز  بابیان اینکه، در جامعه امروز شاهد تغییر بافت و معماری روستاها هستیم، افزود: در بسیاری از روستاهای مازندران اکنون آپارتمان‌سازی شده است و حالت قدیمی خانه مزرعه یا خانه باغ ازدست‌رفته است.

وی بیان داشت: با تغییر معماری روستاها و خانه‌های روستایی هر منطقه؛ آداب‌ورسوم، فرهنگ و سبک زندگی آن منطقه نیز تغییر می‌کند. استان مازندران قابلیت زیادی برای بومگردی دارد.

وی افزود: هرچند روستاهایی که در کنار ساحل هستند به خاطر اینکه تبدیل به شهرهای کوچک‌شده‌اند و بافت سنتی آن‌ها بسیار تغییر کرده است، کمتر چنین قابلیتی دارند، اما خوشبختانه در مناطق کوهستانی همچون سوادکوه هنوز روستاهایی باقابلیت تبدیل به مکان‌های بومگردی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: ما با طرح بوم‌گردی درصدد حفظ فرهنگ سنتی هر منطقه هستیم و فرد بومگردی که از شهر برای گردش به روستا می‌رود، هدفش لمس سبک زندگی روستایی است، اینکه از صبح تا شب همگام با فرد روستایی شود، از صبح که فرد روستایی به آغل می‌رود و شیر می‌دوشد، تخم‌مرغ‌ها را جمع‌آوری می‌کند، در تنور حیاط نان می‌پزد و صبحانه‌ای که از همین مواد تهیه می‌شود را آماده می‌کند و بقیه وعده‌ها نیز از غذاهای ارگانیک و سنتی تهیه می‌کند، مزرعه‌داری و کشاورزی همان منطقه خاص را می‌آموزد.

در بومگردی، جامعه محلی با داشته‌های خود جلو می‌آید و بدون تغییر منفی در محیط، موجب رونق معیشتی مردم بومی با حفظ محیط‌زیست و سنن منطقه می‌شود

اسدی گفت: در بومگردی، جامعه محلی با داشته‌های خود جلو می‌آید و بدون تغییر منفی در محیط، موجب رونق معیشتی مردم بومی با حفظ محیط‌زیست و سنن منطقه می‌شود، به عبارتی، برخی از مشکلاتی که با بی‌برنامگی گردشگران انبوه در جای‌جای ایران داریم، به‌واسطه بومگردی می‌توانیم آن‌ها را از میان برداریم.

وی بابیان اینکه در بومگردی نه‌فقط مسئله اقامت بلکه آموزش هم مهم است، افزود: این آموزش‌ها، آموزش فرهنگ سنتی منطقه، احترام به محیط‌زیست و طبیعت است و در روستاهایی با اقامتگاه بومگردی باید بحث تفکیک زباله رعایت شود.

اسدی بابیان اینکه مردم امروزی بسیار مصرف‌گرا و زباله ساز شده‌اند، افزود: در اقامت گاه‌های بوم گردی از ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف که قابلیت بازگشت به چرخه زیست‌محیطی را ندارد استفاده نمی‌شود، همچون گذشته از سفره‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود.

وی افزود: درگذشته، مردم چاله‌هایی می‌کندند و مواد تجدید پذیر را در آنجا دفن می‌کردند، به عبارتی، کمپوس را خود انجام می‌دادند و از آن برای کود در باغچه و مزرعه استفاده می‌کردند، این آموزش نوعی آموزش حفظ محیط‌زیست محسوب می‌شود.

همچنین وی افزود: در کنار آموزش، استفاده از جاذبه‌های طبیعی است که در کنار روستاها وجود دارد، یک بوم گرد حداقل دو شبانه‌روز را باید در روستا بگذراند تا هم بافرهنگ منطقه، سبک زندگی سنتی، محصولات کشاورزی و دامی آشنا شوند و هم از جاذبه‌های طبیعی آن مکان استفاده کند.

گردشگری یک فرصت است و چالش فراروی محیط‌هایی باقابلیت گردشگری بالا مدیریت صحیح آن است، پیامد منفی گردشگری انبوه در درازمدت قابل‌مشاهده است.

اثراتی همچون، تغییر تدریجی بافت سنتی منطقه و از میان رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری که به خاطر درازمدت بودن، واکنش لازم برای مقابله با آن صورت نمی‌گیرد، ازاین‌رو، آگاهی دادن به مردم محلی و اینکه از میان گونه‌های مختلف گردشگری کدام نوع را بپذیرند بر عهده رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و ارگان‌های دولتی است.

امید است برنامه‌هایی ازاین‌دست، موجب استفاده بهینه از فرصت‌های گردشگری شهرستان باشد و در کنار آن موجب تداوم آداب‌ورسوم قدیمی و با رویکرد حفظ محیط‌زیست موجب دمیدن جانی دوباره بر تن زخمی جنگل‌ها و زیست‌بوم منطقه شود.

جشنواره نوروزی سوادکوه، در ورودی شهر پل سفید، مجموعه‌ای در قالب برمگردی، بازسازی روزهایی از زندگی مردم این شهرستان است، روزگاری که در حافظه تاریخی شهرستان سوادکوه قدمتی دیرینه دارند.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 190 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:37

وی ادامه داد : یکهزار و 710 نفر از حفاران غیرمجاز که در قالب این باندها فعالیت داشتند هم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.


فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی مازندران گفت که شش هزار و 800 شی تاریخی و بیش از 32 هزار سکه تقلبی و اصلی تاریخی هم از این باندها کشف و ضبط شد.


سرهنگ قاسمی اظهار داشت : 276 شی و سکه های کشف شده مربوط به دوره هخامنشی بود که بیش از دو هزار سال قدمت دارند.


یگان حفاظت از میراث فرهنگی مازندران از طریق 14 پایگاه ، حفاظت و صیانت از دو هزار و 500 اثرثبتی و حفاظتی استان را برعهده دارد.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 171 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:27

وی نهادینه کردن فرهنگ تورگردی را از اهداف راه اندازی تورهای آمل گردی برشمرد و افزود : انجمن صنفی شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری متولی تورگردی است و برای این کار شهرداری آمل امکاناتی از قبیل اتوبوس و خودروی ون در اختیار آژانس قرار داده است تا مسافران نوروزی بتوانند از مکان های تاریخی و گردشگری شهر آمل بازدید کنند.


شیدفر گفت : بازدید از پل های تاریخی معلق و 12چشمه ، بقعه ناصرالحق حسن بن زید ، بقعه شمس آل رسول ، مقبره سیدسه تن ، بازارقدیمی آمل، مجموعه پارک دهکده طلایی ، موزه تاریخ شهر و موزه شهدا و برخی آثار دیگر در برنامه های تور نیم روزی آمل گردی قرار دارد.


حدود 60 اثر تاریخی شهرستان آمل تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


آمل نخستین شهر مازندران است که مسافران نوروزی در سفر به این استان از طریق جاده هراز وارد آن می شوند .


بر اساس آمارهای رسمی امسال بیش از شش میلیون مسافر از جاده هراز وارد شهرستان آمل شدند و از اینجا به سایر نقاط مازندران یا مناطق شرقی کشور سفر کردند .

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 166 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:27

استاندار مازندران گفت: امسال حدود یک‌‌هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساخت فناوری، اطلاعات و ارتباطات مازندران سرمایه‌گذاری شد.

به گزارش تابناک مازندران، ربیع فلاح‌جلودار در دوازدهمین جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران در سالن اجتماعات میزبان بابلسر اظهار کرد: امسال حدود یک‌هزار میلیارد تومان در زمینه زیرساخت فناوری، اطلاعات و ارتباطات مازندران سرمایه‌گذاری شد.

وی با اعلام اینکه مازندران بعد از تهران رتبه دوم را از لحاظ ارتباطات زیرساختی دارد، بیان کرد: کارگروه راهبردی آی‌سی‌تی در مازندران با حضور محققان، دانشمندان، دانشگاهیان و بخش‌های خصوصی تشکیل شده است و اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه امروز در زمینه صادرات گام‌های بسیار موثری نسبت به گذشته برداشته شده است، گفت: در گذشته در بحث صادرات تنگناها و مشکلاتی وجود داشت که با تشکیل این کارگروه در استان بسیاری از این مشکلات از پیش روی سرمایه‌گذاران برداشته شد و زیرساخت‌های زیادی در زمینه صادرات محصولات فراهم شده است.

فلاح با بیان اینکه مازندران در گذشته صادرات‌محور نبود و زیرساخت و فرهنگ صادرات دنبال نمی‌شد، افزود: افزایش صادرات مازندران به کشورهای دیگر از نیمه دوم سال 94 آغاز شد و سرمایه‌گذاری استان در بحث صادرات نیز در دو سال اخیر حدود دو میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه تولیدات استان در زمینه باغی و گل و گیاه 2.5 تا 4 میلیارد تومان در چند سال آینده افزایش می‌یابد، گفت: در بحث لبنیات در گذشته مجوز صادرات نداشتیم و در بحث مرغ و آبزیان با زیرساخت موجود امکان صد درصد رشد وجود دارد.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه در سال 95 حتما بحث مربوط به روسیه بیشتر باید پیگیری شود، افزود: باید به‌گونه‌ای باشد که حدود 100 میلیون دلار به کشور روسیه صادرات داشته باشیم.

فلاح در پایان با بیان اینکه صادرات به کشور روسیه باید 10 برابر شود، گفت: مازندران آمادگی دارد در کمیسیون مشترک ایران به روسیه و آذربایجان تامین بخشی از محصولات غذایی و کشاورزی را به عهده بگیرد.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 177 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:27

به گزارش تابناک سمنان،شهرستان شاهرود با تنوع زیستی طبیعی، گیاهی و جانوری فراوان، گردشگران را در ایام نوروز به بازدید می خواند تا ضمن آشنایی با آفرینش با شکوه خداوند از جلوه های دیداری آن بهره مند شوند.

شهرستان شاهرود با نزدیک به 52 هزار کیلومتر مربع وسعت ، میان دو طبیعت متفاوت کویری و خزری واقع شده است.
این شهرستان از شمال به شهرستان های گرگان، علی آباد، رامیان، مینودشت و آزادشهر در استان گلستان، از مشرق به شهرستان های سبزوار و بردسکن در استان خراسان رضوی و میامی سمنان ، از مغرب به شهرستان دامغان و از جنوب به شهرستان های نائین در استان اصفهان و طبس در استان خراسان جنوبی محدود می شود.
از نظر تنوع آب وهوایی ؛ قسمت جنوبی شهرستان در مجاورت کویر واقع شده و آب و هوای نسبتاً گرم وخشک دارد، قسمت مرکزی و نواحی شرقی شاهرود دارای آب و هوای معتدل و نواحی شمالی آن کوهستانی با آب و هوایی نسبتاً سرد و خشک است.
در این میان ، پارک ملی خاتوران که در نوع خود در کشور بی نظیر است ، در شرق استان سمنان و در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی شهر شاهرود و 28 کیلومتری جنوب شرقی مرکز بخش بیارجمند و درشمال مرکزی کویر ایران واقع است.
پارک ملی خارتوران با یک میلیون و ‎ 400هزار هکتار وسعت ، بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور است و گونه های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است بطوریکه به آن بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران هم نام نهاده اند.
گفته می شود، این پارک بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می آید.
منطقه خارتوران به دلیل وجود ویژگیهای منحصر به فرد، پوشش گیاهی خاص، عوارض جغرافیایی پست و بلند باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم متنوع و مملو از گیاهان، جانوران و حشرات شده است. در حال حاضر می توان این منطقه را به عنوان یکی از ذخیره گاههای ژنی کشور دانست.
پستانداران ذخیره گاه زیستکره خارتوران شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، گربه وحشی یا دشتی، جبیر، آهو، پازن،قوچ وحشی و گورخر است.
هوبره، زاغ بور، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند.
انواع گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می خوردکه شامل راسته لاک پشت ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است.
از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد. همچنین از راسته مارها در ایران هفت خانواده و کلا 72 گونه مار شامل 63 گونه خشک زی و 9 گونه دریایی در آبهای جنوب وجود دارد.
یکی از ویژگی های خاص شاهرود این است که با طی مسافتی کمتر از 50 کیلومتر ، می توان از خشک ترین مناطق کشور به سر سبزترین جنگل های میهن پای گذاشت.
***** جنگل ابر *****
این جنگل زیبا که در بیشتر روزهای سال پوشیده از ایر است و نام خود را نیز از ویژگی اش وام گرفته، در شمال شاهرود قرار دارد.
جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه های گیاهی و جانوری نادر که یکی از زیباترین جنگل های ایران است و در 35 کیلومتری شمال شرق شاهرود قراردارد.
این جنگل در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در جوار روستای ابر قرار دارد و حدود 35 هزار هکتار گستره آن است.
در این جنگل ابرها آنقدر به درخت ها نزدیک اند که گویی جنگل بر روی ابرها سوار است و می توان در میان ابر و باد گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می شود.
******پوشش گیاهی ******
وجود 85 نوع گونه گیاه مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آنها جنگل ابر را به موزه ای طبیعی تبدیل کرده است.
آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش داده که برخی از این درخت ها با شکل خاص خود روی زمین خزیده اند و منظره زیبایی پدید آورده اند.
جنگل ابر به عنوان یکی از بانک های گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است، که همه ساله مشتاقان و علاقمندان را از گوشه و کنار ایران و جهان به سوی خود دعوت می کند.
در قسمت های جنوبی جنگل، که به روستاها نزدیک تر است پوشش گیاهی کم شده است اما در عمق جنگلٰ تپه های پرشیبی وجود دارد که سراسر پوشیده از درختان بلند است. مشهورترین درخت منطقه اورس است.
آبشار زیبای جنگل ابر یکی از نقاطی است که ندیدن آن شاید یکی از افسوس های زندگی طببیعت گردان ایران باشد.
این ها فقط بخش های مهمی از طبیعت شاهرود است ولی آنها که به کویر نوردی تمایل داشته باشند می توانند از مناطق حومه روستای طرود در 120 کیلومتری شاهرود دیدن کنند تا فضای وسیع وزیبای آن چشم و جانشان را بنوازند.
رئیس اداره محیط زیست شاهرود هم با تشریح اهمیت این ذخایر خداوندی ، گفت: نگهداری این تنوع و زیبایی زیست محیطی حیات وحش شاهرود که سرمایه های ملی کشور هستند یاری بیشترمردم را می طلبد.
صمد جلالی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شکار و صید جانوران وحشی به منظور لذت جویی ،تخریب محیط زیست و تجاوز به حقوق شهروندان بوده و نسل های آینده را از دیدن این همه زیبایی و مواهب الهی محروم می کند.
وی تصریح کرد: اصل 50 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ کرده و از این‏ رو فعالیت های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.
وی با اشاره به ماده 10 قانون شکار و صید جانوران تصریح کرد: هرکس مرتکب شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه، شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محلهای مندرج در پروانه شود، مجازات می شود.
وی گفت : از بین بردن رستنی ها از جمله قطع درختان ، خارزنی ، بوته کنی و تعلیف غیر مجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تجاوز و تخریب طبق قانون ممنوع است .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه ، شکار و صید در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بدون تحصیل پروانه ویژه و صید غیر مجاز در رودخانه های حفاظت شده را از مواد مندرج در ماده 12 دانست.
جلالی از بین بردن رستنیها و تعلیف و تخریب در پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی و هرگونه تجاوز و فعالیت غیر مجاز در این گونه مناطق و آلوده نمودن آب رودخانه ها ، دریاچه ها و تالابهای حفاظت شده ، چشمه ها و آبشخورها به موادیکه باعث آلودگی آب و از بین رفتن آبزیان شود ،از موارد دیگر این قانون ذکر کرد.
وی شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر انقراض از قبیل جیبیر ، گورخر ، گوزن زردایرانی ، یوزپلنگ ، تمساح ( کروکودیل ) ، هوبره و میش مرغ ، شکار در پارک های ملی. همچنین شکار ، صید و یا کشتار جانوران وحشی با استفاده از سموم و مواد منفجره و امثال آن و شکار به صورت تعقیب با استفاده از وسیله نقلیه موتوری و همچنین کشتار آنان به طریق جرگه و محاصره دسته جمعی را تخلف از این ماده قانونی عنوان کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود با اشاره به تبصره 2 ماده 13مبادرت به زنده گیری ، شکار ، خرید ، فروش ، حمل ، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین ، بحری ، بالابان و دلیجه را علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده به جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار تا بیست میلیون ریال اعلام کرد.
جلالی از مردم خواست تا هرگونه مشاهده تخلف صید و شکار و آلودگیهای زیست محیطی را سریعا' به مامورین یگان حفاظت محیط زیست شاهرود اطلاع دهند .
رئیس اداره محیط زیست شاهرود از مسافران نوروزی خواست که برای بازدید و آشنایی بیشتر با محیط زیست ،حیات وحش و گونه های گیاهی و جانوری این منطقه از غرفه این اداره در نمایشگاه نوروزی شاهرود واقع در ورودی این شهر در محور اصلی تهران به مشهد دیدن کنند.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 208 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:12

به گزارش تابناک سمنان،فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: از ابتدای شروع طرح نوروزی تاکنون تردد بیش از 73 هزار دستگاه خودرو در جاده های این ستان توسط دوربین های هوشمند کنترل سرعت به ثبت رسیده است.

سردار روح الامین قاسمی روز شنبه در جمع مسئولان ستاد تسهیلات نوروزی، پرسنل نیروی انتظامی و پلیس راه استان سمنان افزود : طرح نوروزی پلیس راهور از 25 اسفند ماه و طرح نوروزی پلیس از 27 اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شده که از ابتدای شروع طرح تاکنون 73 هزار و 238 دستگاه خودرو از محور تهران به مشهد و بیش از 25 هزار دستگاه خودرو از محور مشهد به تهران وارد جاده های این استان شده اند.
سردار قاسمی با بیان اینکه از آغاز طرح 129 فقره تصادف خسارتی، جرحی و فوتی در جاده های این استان به وقوع پیوسته است، اظهار داشت: 57 فقره از این تعداد تصادفات خسارتی، 67 فقره جرحی و پنج فقره فوتی بوده است.
وی در ادامه طرح انتظامی- ترافیکی نوروز را ماراتن سنگین پلیس خواند و از عزم راسخ همه نهادها به ویژه پلیس برای کاهش تلفات جاده ای در این ایام خبر داد.
وی شعار 'پلیس و مردم، نظم و قانون مداری، نشاط بهاری' را نقشه راه امسال نیروی انتظامی در ایام نوروز اعلام و تاکید کرد: هدف اصلی پلیس ، امنیت بخشی، نظم آفرینی و سلامتی شهروندان ایرانی است.
فرمانده انتظامی استان سمنان از به کارگیری بیش از چهار هزار نیروی پلیس در این طرح خبر داد و افزود : تمامی رده های انتظامی و تخصصی فرماندهی انتظامی استان سمنان تا 15 فروردین آماده باش کامل هستند.
سردار قاسمی ادامه داد : ارائه خدمات انتظامی و امنیتی پلیس در سه بخش مسافران نوروزی، زائران امام رضا(ع) و هم استانی های گرامی متمرکز می شود.
وی بر رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مسافران نوروزی و رانندگی با احتیاط تاکید کرد و گفت: ماموران پلیس راه استان در تمامی محورهای مواصلاتی حضور محسوسی خواهند داشت و با متخلفان حادثه ساز برابر قانون برخورد خواهد شد.
وی در ادامه به استقرار 120 ایستگاه پلیس در محورهای مواصلاتی و شهرهای استان برای ارائه خدمات و تامین امنیت هموطنان اشاره کردو افزود: 50 واحد سیار انتظامی نیز در این طرح حضور دارند.
به گفته این مسئول انتظامی 150 واحد گشت خودرویی و 100 موتورسوار پلیس برای نظم بخشی در شهرها و جاده ها در ایام نوروز تلاش می کنند.
رئیس قرارگاه نوروزی استان سمنان هماهنگی و همکاری سایر دستگاه ها در طرح انتظامی-ترافیکی نوروز 95 را مطلوب ارزیابی و از عزم راسخ همه نهادها به ویژه پلیس برای کاهش تلفات جاده ای در این ایام خبر داد.
وی اظهار امیدواری کرد با تلاش همه دست اندرکاران و قانون مداری و احتیاط شهروندان در رانندگی، نوروزی ایمن و شاد را رقم بزنیم.
فرمانده انتظامی استان سمنان با اشاره به فعالیت شبانه روزی قرارگاه نوروزی پلیس به عموم مردم به ویژه به مسافران توصیه کرد در صورت نیاز یه حضور نیروی انتظامی بلافاصله با مرکز فوریت های پلیسی 110 تماس بگیرید.
سالانه بیست میلیون مسافر به استان سمنان سفر می کنند.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 198 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:12

به گزارش تابناک یزد، قیمت خودروی خارجی دست دوم در بازار امروز به شرح زیر است:

خودرو

مدل

کارکرد (کیلو متر)

قیمت ( تومان)

هیوندای،النترا

2014

55,000

85,000,000

تویوتا،پرادوGXدو در

2008

92,000

137,000,000

لکسوس،RX 350

2013

2,900

410,000,000

بنز،ML350

2006

128,000

205,000,000

روور

2006

69,000

88,000,000

تویوتا

2015

8,000

96,000,000

بنز،C230

2007

54,500

138,000,000

ب ام و،320i

2007

181,000

76,000,000

هیوندای،جنسیس

2013

47,000

208,000,000

هیوندای،جنسیس

2013

35,000

221,000,000

هیوندای،i20

2015

28,000

76,500,000

ب ام و،528i

2014

28,000

299,500,000

 باشگاه خبرنگاران

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 186 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:12

بدون شک انسان باید در امور مهم زندگی مانند ازدواج از خداوند متعال استعانت بطلبد و ائمه اطهار علیهم السلام نیز در احادیث و روایات مختلف، جوانان را به خواندن دعا و نماز برای یافتن همسری مؤمن و شایسته سفارش کرده‌اند.

از این رو مجموعه‌ای از آیات و ادعیه مرتبط با خواستگاری و ازدواج را از منابع اسلامی برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده‌ایم:

1- رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا 
سوره فرقان / آیه 74 (این آیه شریفه را همیشه در اوقات مختلف علی الخصوص قنوت نماز و سجده بعد از نماز بخوانید.)

2- حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند: هر یک از شما که خواست ازدواج کند باید ابتدا دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت سوره فاتحه الکتاب و سوره یس را بخواند، وقتی که از نماز فارغ شد بعد از حمد و ثنای پروردگار، این گونه بگوید:

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَهً صَالِحَهً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَکَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَکَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِیتُ ذَکَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَیْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَیْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِی وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَیْهَا أَرْضَتْنِی یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ هَبْ لِی ذَلِکَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُکَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِی.

فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ ثُمَّ إِذَا زُفَّتْ إِلَیْهِ وَ دَخَلَتْ عَلَیْهِ فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ لْیَمْسَحْ یَدَهُ عَلَى نَاصِیَتِهَا وَ لْیَقُلِ: اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِی أَهْلِی وَ بَارِکْ لَهَا فِیَّ وَ مَا جَمَعْتَ بَیْنَنَا فَاجْمَعْ بَیْنَنَا فِی خَیْرٍ وَ یُمْنٍ وَ بَرَکَهٍ وَ إِنْ جَعَلْتَهَا فُرْقَهً فَاجْعَلْهَا فُرْقَهً إِلَى خَیْر

ترجمه دعا:
پروردگارا، همسری مهربان و بچه آور و شکرگزار و باغیرت به من عطا کن که اگر به او نیکی کردم شکرگزار باشد، و اگر به او بدی کردم مرا ببخشد، و اگر یاد خدا کردم مرا یاری کند، و اگر خدا را فراموش کردم مرا به یاد خدا بیندازد، و اگر از نزد او خارج شدم (اسرار و اموال و آبروی مرا) حفظ کند، و اگر بر او وارد شدم مرا خوشحال سازد، و اگر او را به کاری امر کردم مرا اطاعت کند، و اگر بر علیه او قسم خوردم (که او کاری را انجام دهد) او (آن کار را انجام داده) و مرا از آن قسم بریءالذمّه کند، و اگر بر او غضب کردم مرا راضی سازد. ای پروردگار صاحب جلال و اکرام، چنین همسری را به من ببخش! پس به درستی که من او را از تو خواسته ام و به من نمی رسد مگر آن چیزی که تو منت می گذاری و عطا می کنی. (بحارالانوار،ج100،ص267)

3-  ابابصیر می‌گوید که امام صادق(ع) به من فرمود: زمانی که یکی از شما می‌خواهد ازدواج کند، چه می‌کند؟ گفتم نمی‌دانم(!)
فرمود: زمانی که همت کرد تا ازدواج کند، پس باید دو رکعت نماز بخواند و خدا را حمد گوید و سپس اینگونه دعا کند:
«اللَّهُمَّ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ فَقَدِّرْ لِی مِنَ النِّسَاءِ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِی فِی نَفْسِهَا وَ فِی مَالِی وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَکَهً وَ قَدِّرْ لِی وَلَداً طَیِّباً تَجْعَلُهُ خَلَفاً صَالِحاً فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَمَاتِی»

«خدایا من می‌خواهم ازدواج کنم، برای من از بین زنان، پاکدامن‌ترین آنها را مقدر کن؛ زنی که درباره خود و اموال شوهرش حفیظ‌ترین باشد و رزقش زیادترین و برکتش بزرگ‌ترین باشد و فرزندانی برایم مقدر کن که بازماندگانی صالح برای من باشند در زندگی و پس از وفاتم.» (الکافی3/481 و الفقیه3/394)

4- درباره سوره طه؛ نقل شده که هرکس آن را با خود همراه داشته باشد و نزد کسانی که خواهان تزویج با آنان است برود، به او همسر می‌دهند.

پیغمبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هر کس سوره (طه) را بنویسد و در پارچه سبزی قرار داده و به خواستگاری برود، خواستگاری اش رد نمی شود و حاجتش برآورده می شود.» (تفسیرالبرهان، ج3، ص696)

امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس که خواستگاری ندارد یا به خواستگاریش جواب نمی دهند سوره طه را بنویسد و بشوید و آب آن را بر صورت خود بریزد، خداوند ازدواجش را آسان می‌کند.»

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 177 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:12

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزهای آخر اسفند مردم با انگیزه خرید عید و نوکردن جامه و خانه خود به بازار می‌رود و این افزایش تقاضا بازار دستفروشان را داغ داغ می‌کند تا جایی که پیاده‌روها پول ساز شده اند.

در میان دستفروشان همه قشری مشاهده می‌شود. پیر،جوان، نوجوان و مرد و زن هستند که در روزهای پایان سال دست به کسب درآمد از راه دست فروشی زده‌اند. دستفروشان چند دسته هستند،  ازکسانی که اجناس دیگران را می‌فروشند و به صورت درصدی مزد می‌گیرند تا مغازه‌دارانی که برای آب‌کردن جنس‌های درجه‌چندم خود مجبور می‌شوند کسی را مأمور فروش اجناس به صورت دست‌فروشی کنند. در میان دست‌فروشان، کسانی هستند که سال‌هاست به این کار مشغول‌اند و به‌عنوان شغل به دست‌فروشی نگاه می‌کنند و کسانی نیز هستند که به یک‌باره و با بازی روزگار به این ورطه افتاده‌اند. براساس اظهارات اغلب دست‌فروشان، درآمدهای روزمره دست‌فروشی کفایت زندگی روزمره آنها را می‌دهد؛ البته به شرطی که مأموران شهرداری، کسب‌وکارشان را مختل نکنند.

اجناس دستفروشان از لباس و آجیل و دیگر نیازهای شب عید مردم گرفته تا کیف های مسافرتی، زیور آلات بدلی، حوله و دمپایی و... است . بهتر بخواهیم بگوییم بازار شب عید در 3 تا 4روز پایانی سال بهترین فرصت برای کسب درآمد است.

عمراین کسب درآمد کوتاه اما سودش زیاد است. دستفروشی به این شکل با این میزان سود مختص روزهای پایان سال است. روزهایی مثل همین امروز.

همین امروز اگر سری به خیابان‌ها و کوچه های اطراف بیندازی خواهی دید که مردم با هیاهو برای شهر عید خرید می‌کنند و شهر از هیاهو، رنگ و سر و صدا جان دوباره گرفته است. بساط هفت سین سبزه، سمنو،شمع،سنجد، سکه های تزئینی، گلدان،سیر،... پهن است و ناخودآگاه نیازهای کاذب برای مردم ایجاد می‌کند. ماهی که یکی از نیازهای سفره هفت سین ایرانیان است پرسودترین کالای بازار است. طبق آمار هرساله بیش از 60 میلیون ماهی قرمز فروخته می‌شود که یک گردش مالی چند صد میلیاردی را تنها در طول یک‌ماه به‌همراه دارد. زمانی که ناخواسته جلوی بساط دستفروشان که بهانه نوروز سفره اجناس فروشی خود را پهن کرده‌اند می‌رویم به راحتی دست و پایمان سست می‌شود و دل دل می کنیم تا از اجناس پهن شده روی زمین خرید کنیم.

اما در میان درآمدها متفاوت است. از یک میلیون تومان گرفته تا 15میلیون تومان. شغل‌هایی که در روزهای آخر سال ظهور می کنند با وجود نداشتن بیمه و اثر ثابت و دائمی اما سودهای آنچنانی برای صاحبان خود دارند، آنقدر که برخی را وسوسه می‌کند شغل‌های ثابت خود را برای چند هفته کنار گذاشته و کنار خیابان بساط کنند و سود بازار شب عید را از دست ندهند. دستفروشی در خیابان‌های بالا شهر تهران درآمد بسیار بیشتری دارند چرا که متناسب با منطقه ای که  بساط کاسبی پهن می‌شود، سود دریافت می کنند.  در این گیر و دار گاهی برخی جنس‌ها با 10 برابر قیمت هم به فروش می‌رسد.

*90درصد دستفروشان در بازار شب عید ظهور می‌کنند

به گفته عبداللهی، معاون شهری خدمات شهرداری ، با نزدیک شدن به عید نوروز دستفروشان از نقاط مختلف کشور به پایتخت می آیند و از کل دستفروشان تنها 10 درصد آنها مستحق هستند و بیش از 90 درصد از این افراد جزو تولیدکنندگان هستند که در قالب تیم و گروه های بزرگ اقدام به بساط گستری می کنند .

* دستفروشی و نابودی اقتصاد

هرچند به اعتقاد حمید حاج اسماعیلی دستفروشان هم بیکار هستند،  اما وضعیت فعلی و رواج نرخ بیکاری در کشور حاکی از این است که دستفروشی هم بیکاری محسوب می‌شود. اما حاج اسماعیلی علت اصلی نابسامانی در بازار کار را علت اصلی گسترش بی سابقه دستفروشی در بازار کار می داند و می‌گوید:هرچقدر بازار کار رسمی کشور تحت فشار قرار دارد، بازار غیررسمی و واسطه گری در ایران رونق دارد و افراد از فعالیت در این بخش‌ها سود می برند.

این کارشناس بازار کار معتقد است که مشکلات موجود در سیستم توزیع از دیگر مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد و ادامه می‌دهد: از آنجایی که دستفروشان معمولاً کالاها و اجناس را با قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار رسمی به دست مردم می‌رسانند و این مسئله باعث گرایش مردم به آنها و در نتیجه سودآور شدن دستفروشی شده است.

حاج اسماعیلی می‌گوید:دولت باید برای هدایت کردن کارجویان به سمت بازارهای کار رسمی کشور برنامه ریزی داشته باشد. دستفروشی برای افراد درآمدهایی را به همراه دارد اما به دلیل نبود هیچ گونه حمایت اجتماعی، باید دستفروشان را جز بیکاران و افراد فاقد شغل تلقی کرد.

این کارشناس بازار کار در بیان راه‌کارهای لازم برای ساماندهی دستفروشان می افزاید: دولت با راه اندازی بازارچه هایی تحت نظارت باید دستفروشی را سر و سامان دهد و کاری کند که فعالیت های غیر رسمی اقتصاد به سمت بازار کار رسمی پیش رود.

وی با اعتقاد بر اینکه گسترش دستفروشی به معنی نابودی بنگاه‌های اقتصادی است گفت: دستفروشان بنگاه‌ها را نابود نمی‌کنند بلکه فضای اقتصادی کشور اگر به سمت دلالی، واسطه گری و استفاده از رانت و مسائلی از این دست بروند نشان دهنده عدم فعالیت بنگاه ه ای اقتصادی است.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 199 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:12

به گزارش تابناک سمنان،در واپسین روز از سال۹۴، هوای استان سمنان اغلب نواحی آفتابی، بدون پدیده خاص جوی اما سرد گزارش می شود.

در بیست و نهمین روز از اسفندماه۹۴، آسمان استان سمنان بدون پدیده خاص جوی آفتابی است همچنین دمای شهر سمنان هم اکنون هشت درجه بالای صفر، شاهرود شش درجه بالای صفر، گرمسار۹درجه بالای سفر، دامغان هشت درجه سانتی گراد بالای صفر و میامی هشت درجه بالای صفر است.

بر اساس گزارش های سامانه هواشناسی استان سمنان، هم اکنون سردترین شهر استان شهمیرزاد با سه درجه سانتی گراد بالای صفر و گرمترین شهر دیار قومس، گرمسار با ۹درجه بالای صفر است.

بهار سرد در انتظار مردم استان سمنان

از سوی دیگر دمای هوا همزمان با روز یکم فروردین رو به سردی خواهد رفت تا جایی که کمینه هوای شهمیرزاد در این شب سه درجه زیر صفر گزارش شده است، همچنین نگاهی به کمینه هوای سایر شهرهای استان در ساعات آینده نشان می دهد که دمای هوا در سه شهر استان شامل شاهرود، میامی و بیارجمند به زیر صفر خواهد رسید.

همچنین دمای هوا در ۲۴ساعت آینده به صورت، سمنان۱۶ درجه سانتی گراد در بیشینه و چهار درجه در کمینه، شاهرود ۱۱درجه در بیشینه و یک درجه زیر صفر در کمینه، دامغان ۱۲درجه در بیشینه و یک درجه بالای صفر در کمینه، گرمسار ۱۵درجه بالای صفر در بیشینه و سه درجه بالای صفر در کمینه، میامی ۱۰درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر در کمینه و شهمیرزاد هشت درجه بالای صفر در بیشینه و سه درجه زیر صفر در کمینه خواهد بود.

نگاهی به این آمار نشان می دهد مردم استان سمنان و مسافران و مجاوران حرم رضوی صبح یکم فروردین ماه نسبتا سردی را آغاز خواهند کرد همچنین آسمان اغلب نقاط استان در روز یکم فروردین ابری همراه با بارش پراکنده در ارتفاعات گزارش شده است.

آسمان شهر سمنان در ۲۴ساعت آینده نیمه ابری همراه با ورود سامانه کم فشار پیش بینی می شود از این رو به مسافران نوروزی پیشنهاد می شود تا برای حرکت در مسیر های بین شهری این استان، ساعات مناسبی را برگزینند تا دچار مشکلاتی از قبیل ترافیک اسکان، تهیه سوخت، نان، مایحتاج و همچنین سرمای هوا نشوند.

ترافیک نسبتا روان است

نگاهی به گزارش های ارائه شده در سامانه راه و ترابری استان سمنان نیز نشان می دهد، مسیرهای منتهی به شهرهای این استان با ترافیکی نسبتا روان مواجه است هم اکنون پرترافیک ترین مسیر استان محور میامی-کاهک و سرخه-سمنان با میانگین تردد ۳۷۰ و ۲۹۰خودرو در ساعت گزارش شده است.

همچنین محورهای دهملا-شاهرود، گرمسار-آرادان، آرادان-سرخه، شاهرود-میامی و دامغان-دهملا ترافیک نسبتا بالایی را شاهد هستند اما تردد در همه محورهای استان سمنان با سهولت انجام می شود.

توصیه پلیس راهور ناجا در این ایام استفاده از کمربند ایمنی، اطمینان از سلامت خودرو، همراه داشتن زنجیر چرخ و سوخت کافی، رعایت نکات ایمنی و تابلو های بین راهی، رعایت سرعت و فاصله مطمئنه با خودرو های دیگر، استراحت پس از دو ساعت رانندگی، انتخاب ساعات و مسیر های مناسب برای تردد و همچنین احترام به مقررات جاده ای است.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 191 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:12

وقوع یک انفجار تازه در خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول، چندین کشته و زخمی برجای گذاشت؛ حمله‌ای که ضربه جدی تروریست‌ها به امنیت عمومی، اقتصاد و توریسم ترکیه محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ یک انفجار تازه دقایقی پیش، خیابان استقلال و نزدیک میدان تقسیم استانبول را لرزاند؛ انفجاری که بنابر اعلام منابع خبری توسط یک عامل انتحاری رقم خورده اما نسبت به حملات پیشین در آنکارا، از قدرت انفجار کمتری برخوردار بوده و حجم آسیب‌ها و تلفات کمتری را بر جای گذاشته است.

انتخاب توریستی‌ترین منطقه ترکیه که مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها برای چنین حمله‌ای نشان می‌دهد، اقدام مذکور علاوه بر آنکه با هدف گسترش دامنه ناامنی در خاک ترکیه صورت پذیرفته، بلکه منافع استراتژیک این کشور را به ویژه در حوزه توریسم هدف قرار داده است.


هنوز آمار رسمی از قربانیان این حمله ترویستی منتشر نشده اما برخی رسانه‌ها تاکنون کشته شدن دست کم 2 تن و زخمی شدن حداقل 7 تن دیگر را به عنوان آمار اولیه منتشر کرده‌اند.

این واقعه تروریستی در حالی رخ داد که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در آغاز دیدارش از ترکیه، ساعاتی پیش وارد استانبول شد و اکنون نیز در استانبول مستقر است اما با این وجود، چنین حادثه‌ای رقم خورده است.

«تابناک» در روزهای گذشته و پس از حمله انتحاری دوم در آنکارا، در گزارشی تحت عنوان «هیچ نقطه از ترکیه امن نیست؛ این نوروز خطر نکنید» با بررسی گزینه‌های تروریست‌ها و همچنین با توجه به هشدارهای تازه نهادهای دیپلماتیک آمریکا به شهروندانشان و تحرکات دستگاه‌های امنیتی در منطقه به شهروندان کشورمان توصیه کرده بود که این ایام نوروز از سفر به ترکیه صرف نظر کنند.

این خبر تکمیل می‌شود

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 188 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:11

مقامات اروپایی و ترکیه درباره بازگرداندن مهاجران جدید از یونان به ترکیه، توافق کردند توافقی که از روز 20 مارس 2016 اجرایی خواهد شد.

به گزارش العالم، بندهای توافق طرفین از این قرار است:

- بازگرداندن همۀ مهاجران

همۀ مهاجران غیرقانونی جدیدی که از ترکیه به جزایر یونان پا می گذارند ، از روز 20 مارس به ترکیه بازگردانده خواهند شد .
هدف از بازگرداندن مهاجران از یونان به ترکیه که اقدامی موقتی است ، جلوگیری از سفرهای خطرناک در دریای اژه و پایان دادن به قاچاق مهاجران است .

- اصل " یک نفر در مقابل یک نفر "
در ازای هر یک تبعه سوری که از جزایر یونان به ترکیه بازگردانده می شود ، یک تبعه سوری دیگر از ترکیه به جزایر یونان منتقل می شود . اولویت با کسانی است که برای رساندن خود به اروپا ،غیرقانونی، مهاجرت نکرده اند.
مفاد این بند آن است که اتباع سوری که به ترکیه بازگردانده می شوند ، شاید جزء آخرین کسانی باشند که به اروپا منتقل خواهند شد .

- لغو روادید ورود برای اتباع ترکیه
یکی از امتیازاتی که ترکیه از این توافق به دست می آورد ، " معافیت اتباعش از اخذ روادید ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا " است که ترکیه برای دست یابی به این امتیاز باید تا اواخر ژوئن 2016 حدود 72 شرط از شروط معافیت اتباعش از اخذ روادید ورود به اروپا را عملی کند ولی برخی دیپلمات ها معتقدند که این ده ها شرط شاید مانع دست یابی ترکیه به امتیاز مذکور شود.

- اعطای کمک مالی به ترکیه

اتحادیه 3 میلیارد یورو که قبلاً وعده اش را داده بود ، برای ساماندهی اوضاع 2 میلیون و 700 هزار مهاجرِ مقیم ترکیه به دولت آنکارا اعطاء خواهد کرد و هنگام رسیدن کمک مالی به  کف دیگ در صورت پایبندی ترکیه به شرط " اشتغال آفرینی برای مهاجران " 3 میلیارد یوروی دیگر تا اواخر سال 2018 به این کشور اعطاء خواهد شد.

- عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

اروپا به ترکیه وعدۀ " تسریع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا " را داده است ولی قبرس با این وعده مخالفت می کند و تهدید کرده است که مانع اجرایی شدن توافق اخیر سران اروپایی و تُرکیه خواهد شد.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 158 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:11


به گزارش ایسنا، خواب آلودگی در زمره عوامل مهم در بروز حوادث ترافیکی است. چنانچه به تغییرات خواب و بیداری بدن خود دقت کنیم متوجه می‌شویم در شرایط معمولی و زمانی که میزان خواب ما کافی باشد در دو زمان طی روز خواب آلوده می‌شویم. بیشترین میزان خواب آلودگی در نیمه‌های شب، بین ساعت 2 تا 4 صبح و دیگری که شدت کمتری دارد در ساعات بعد از ظهر، بین 2 تا 3 بعد از ظهر رخ می‌دهد.

بررسی‌ها نشان داده‌است تصادفات رانندگی در این ساعات که اوج خواب آلودگی افراد است افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است برای مقابله با خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی به توصیه‌های زیر دقت شود:

قبل از شروع رانندگی خواب کافی داشته باشید.

در صورت احساس خواب آلودگی خودرو را متوقف کنید و چرت کوتاهی به مدت 20 دقیقه داشته باشید.

بیش از 8 تا 10 ساعت در روز رانندگی نکنید.

در زمان مناسب غذای مناسب بخورید. میوه، اسنک بهداشتی و سالم و غذایی که چربی و شیرینی کمی دارند، مناسب است.

قبل و حین رانندگی داروهای خواب آور، آرام بخش، آنتی هیستامین و داروهای حاوی الکل مصرف نکنید.

وقفه تنفسی و پرخوابی مفرط، دوبیماری خطرناک برای رانندگان

علاوه بر خواب آلودگی طبیعی در برخی ساعات روز، برخی بیماری‌ها نیز وجود دارند که خود باعث خواب آلودگی فرد حین رانندگی و بروز تصادفات مرگبار می‌شوند.

بالغ بر 20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب رخ می‌دهد که از آن میان "وقفه تنفسی" حین خواب یا همان آپنه، یکی از علل مهم و قابل درمان محسوب می‌شود. پرخوابی مفرط یا بیماری موسوم به نارکولپسی نیز نوعی دیگر از اختلالات خواب است که آن نیز خطر سوانح رانندگی را بالا می‌برد و باید مورد ارزیابی و درمان به موقع قرار گیرد.

وقفه تنفسی حین خواب یکی از انواع شایع اختلالات تنفسی حین خواب است که معمولا با نشانه‌هایی مانند خروپف و خواب آلودگی درطول روز تظاهر می‌نماید.

این بیماری مانند نارکولپسی در صورت درمان نشدن، خواب آلودگی و خواب لحظه‌ای را به دنبال دارد که منجر به بروز تصادفات رانندگی می‌شود.

وقفه تنفسی حین خواب و نارکولپسی احتمال رخداد حوادث رانندگی را سه تا چهار برابر افزایش می‌دهند. از سویی دیگر می‌دانیم که سوانح رانندگی عامل بیشترین سال عمر از دست رفته در کشور است. تشخیص و درمان به موقع این اختلالات می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیشگیری کند. آپنه پیامد‌های ناگواری مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سندرم متابولیک، سکته مغزی و افسردگی را به دنبال دارد.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 185 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:11

فصل بهار فرصتی برای نو شدن است و این نو شدن، گاه گاهی نیاز به یادآوری واژه مرگ دارد، تا بدانیم در پس هر نو شدنی، نکته ای نهفته است و اندیشیدن به مرگ، حتی در روزهای آغازین سال، اندیشیدن به زندگی دوباره است.
یادداشتی با عنوان"شهید زنده " از عبدالله شفیعی را در ادامه خبر می خوانید.

حدود یازده سال در واحد متوفیات سابق (عروجیان) مشغول به انجام وظیفه بودم. در یکی از همین روزهای پرخاطره از ستاد معراج شهدا برادر فیاضیان که مسئول امور شهدا بود، ضمن مراجعه گفت: مجوزی از دادسرای تهران صادر شده مبنی بر اینکه مزار شهیدی را نبش قبر کنند که حدود 2 سال قبل دفن شده بود. دلیلش را نگفت، فقط چون کار قانونی بود از ما خواست همکاری کنیم.

بعد از اینکه نبش قبر کردند برگشتند. به من و سرپرست متوفیات حاج آقای جغتایی با تعجب همراه با شادی و چشمانی خیس شده از اشک گفتند: بیائید و از نزدیک جسد این بزرگوار را ببینید که بعد از گذشته حدود 2 سال جنازه این شهید انگار همین دیروز دفن شده بود.

آن روز با تمام وجودم زنده بودن شهدا را احساس کردم.

*برگرفته از کتاب "این خاطرات ماست"، برگزیده خاطراتی از کارکنان سازمان بهشت زهرا(س)

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 183 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:05

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، ساعت ۵ صبح بود، تلفن که زنگ خورد با نگرانی از جا بلند شدم. در همان خواب و بیداری، گوشی را برداشتم. صدای گریه بود و هق هق. وجودم سراسر ترس و سوال شد که چه اتفاقی افتاده است. لحظاتی بعد با همان حال گریان گفت: «هادی، هادی... مرد». گریه امانش را برید و دیگر ادامه نداد. باور نمی‌کردم، همین ۲-۳ روز پیش بود بعد از پیروزی برابر تراکتورسازی در تبریز با همدیگر خوشحالی می‌کردیم و امیدوار به آینده پرسپولیس بودیم.

این بخشی از صحبت‌های یکی از بازیکنان پرسپولیس بعد از شنیدین خبر فوت ناگهانی هادی نوروزی کاپیتان تیمش بود، یکی از اخبار تلخ و غافلگیر کننده سال ایران؛ سالی که با خبر درگذشت دو خبرنگار ورزشی جوان کشورمان در سقوط عجیب هواپیمای آلمانی آغاز شد و در کنار اخبار خوب و موفقیت آمیز برای ایران اسلامی، خبرهای تلخی را هم به همراه داشت.

جامعه ایران در سال ۹۴ برخی از چهره‌های شاخص مذهبی، سیاسی، نظامی، ستاره‌های هنری و ورزشی و چهره‌های شاخص ادبی را از دست داد که بسیاری از آنها، افراد مطرحی در حوزه خود بوده و خلا نبودشان به سادگی پر نمی‌شود. از درگذشت آیت‌الله طبسی تولیت آستان قدس رضوی که فقدانش بسیار دردناک بود، گرفته تا اتفاقات تلخ منا، فوت چهره‌های همچون هادی نوروزی، علی طباطبایی و سقوط هواپیمای خبرنگاران، شوک عجیبی به جامعه خودشان و مردم ایران وارد کرد. در زیر نگاهی به چهره‌های شاخص می‌اندازیم که سال گذشته سفر ابدی‌شان، روزهای تلخی را برای مردم ایران رقم زد.

هنرمندانی که به تاریخ پیوستند

جامعه هنری ایران در بخش‌های مختلف چهره‌های مطرحی را از دست داد. خسرو فرخزادی بازیگر نمایش‌های رادیویی که در برخی از سریال‌های تلویزیونی همچون «روزهای زندگی» و «دردسرهای والدین» ایفای نقش کرده بود، نخستین فرد جامعه هنری بود که عصر ۱۷ فروردین‌ماه بعد از یک روز در کما بودن و در ۷۵ سالگی، چشم از جهان فروبست. ۲۴ ساعت بعد، مرتضی ندایی تهیه کننده و مستندساز که ساخت فیلم «ابوالحسن صبا» اسطوره موسیقی سنتی را در دست تولید داشت، به دلیل عارضه مغزی، دارفانی را وداع گفت، چهاردهم اردیبهشت‌ماه امسال، هوشنگ دیبائیان از بازیگران قدیمی سینما درگذشت. این بازیگر ۷۸ ساله‌ سینما در فیلم‌های «می‌خواهم زنده بمانم»، «کشتی آنجلیکا»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «ساده لوح»، «رابطه پنهانی»، «عقرب»، «جوانمرد»، «یکی بود یکی نبود» و ... بازی کرده بوده و در آخرین روز اردیبهشت‌ماه مصطفی عبدالهی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر بعد از ۱۴ سال مبارزه بی‌وقفه با بیماری سرطان، در ۶۰ سالگی به دیار باقی شتافت. در همین روز ثریا شیرزادی، پیشکسوت تئاتر کرمانشاه به دلیل حمله قلبی درگذشت.

در روز ابتدایی خردادماه محمدرضا مقدسیان مستندساز و داور جشنواره‌های سینمایی که چندین جایزه معتبر بین‌المللی در بخش سینمای مستند را کسب کرده بود، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. یک روز بعد مهران دوستی گوینده پیشکسوت رادیو و هنرمند توانای عرصه گویندگی در سال‌های دفاع مقدس به دلیل عارضه تنفسی و در ۵۹ سالگی دارفانی را وداع گفت. گارنیک یادگاریان صدابردار و صداگذار سینما که در فیلم‌هایی همچون «گرگهای گرسنه»، «فرمان»، «بازرس ویژه» و «معما» فعالیت داشت، در روز ۲۷ ‌خردادماه به دیار باقی شتافت. همچنین سارا صفالو همکار بخش روابط عمومی شبکه مستند صبح روز ۲۵ تیرماه به دلیل ایست قلبی درگذشت. سی‌ام تیرماه هم عرش (کریم) پورزارعی فیلمنامه‌نویس ۶۷ ساله‌ سینمای ایران و نگارنده بیش از ۷۰ فیلمنامه کوتاه و بلند سینمایی از دنیا رفت.

احمد علامه‌دهر از بازیگران پیشکسوت تئاتر و تلویزیون پس از آن که آذرماه سال ۹۳ به دلیل سکته مغزی در حین بازی در یک سریال تلویزیونی دچار عارضه شد و به کما رفت، در یازدهم مردادماه سال جاری از دنیا رفت. ایرج کریمی کارگردان و منتقد سینما در ۶۲ سالگی پس از دو ماه بستری شدن در بیمارستان، ۱۱ شهریور از دنیا رفت و آخرین فیلمش، «نیم‌ رخ‌ها» را بر پرده سینماها ندید.

در چهارمین روز از فصل پائیز، هما روستا بازیگر با سابقه و مطرح سینما و تئاتر ایران بعد از مبارزه‌اى چندین ساله با بیمارى سرطان، همزمان با روز تولدش و در ۶۹ سالگی درحالی دارفانى را وداع گفت که آثار متعدد هنری از جمله بازی در فیلم کرخه تا راین و پرنده کوچک خوشبختى از این هنرمند مطرح برجای مانده است. فریدون ارکانی نویسنده و تهیه کننده که برنامه «شکر پنیر» را در رادیو صبا داشت، روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه دارفانی را وداع گفت. حسین قاسمی‌وند یکی از بنیانگذاران انجمن هنرمندان ایران و از بازیگران، نویسندگان و کارگردان‌های بزرگ کشور که در عرصه تدوین و فیلم‌برداری آثاری را از خود به یادگار گذاشته، در روز ۲۹ مهرماه به دلیل بیماری سرطان مغز استخوان درگذشت. هادی مشکات تهیه کننده قدیمی و پیشکسوت سینمای ایران، هم صبح جمعه ۲۲ آبان‌ماه بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

از اتفاقات تلخ سال برای رادیو، درگذشت فرزاد مویدی گوینده پیشکسوت در ۲۷ آبان‌ماه بود. ۳ روز بعد از مویدی، نخستین گوینده و دوبلور رادیو، پس از حدود ۷۵ سال فعالیت، شامگاه شنبه ۳۰ آبان‌ماه به علت کهولت سن و در ۹۵ سالگی به دیار باقی شتافت؛ رضا سجادی در سال ۱۳۱۹ به عنوان گوینده در رادیو استخدام شد و قسمتی از برنامه‌های رادیو توسط او اجرا می‌شد. دوازدهم آذرماه حمیده رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی و یکی از دستیاران عباس کیارستمی در یک سانحه رانندگی درگذشت. نعمت رئوفی تهیه کننده و گوینده پیشکسوت رادیو هم روز ۲۶ آذرماه در بیمارستان کسری دارفانی را وداع گفت.

ولی‌الله مومنی دوبلور و بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که در حال حاضر سریال «معمای شاه» با بازی وی از شبکه یک در حال پخش است، روز سه‌شنبه هشتم دی‌ماه به دیار باقی شتافت، در همان روز معصومه ذباح نویسنده برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» پس از سه سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. اکبر بصائری از مدیران تولید پیشکسوت در شبکه ۲ سیما نیز یکشنبه بیستم دی‌ماه بر اثر ریزش دیوار بیمارستان مسیح دانشوری روی خودرو شخصی‌اش دارفانی را وداع گفت.

اسماعیل فریبرز صالح کارگردان پیشکسوت سینما صبح روز اول بهمن‌ماه به دلیل عارضه قلبی، یدالله نجفی از صدابرداران پیشکسوت سینمای ایران عصر شنبه سوم بهمن‌ماه و درحالیکه با اصغر فرهادی در پروژه سینمایی «فروشنده» درحال همکاری بود، به دلیل سکته قلبی و در سن ۶۰ سالگی، سیدامین موسوی نویسنده و سردبیر سابق سایت موسیقی ایرانیان، چهارشنبه هفتم بهمن‌ماه در سن ۲۸ سالگی و بر اثر ایست قلبی و سیروس تقی‌نژاد بازیگر پیشکسوت سریال‌های «مختارنامه» و «معمای شاه» چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه بر اثر تصادف در اتوبان تهران - کرج درگذشته تا بهمن‌ماهی تلخ را برای هنرمندان ایران رقم بزنند. ۲۹ بهمن‌ماه امسال، فروغ فودازی، بازیگر تئاتر به علت عفونت ریه ناشی از سرماخوردگی به دیار حق شتافت. او که در کنار بازیگری، دستیاری و طراح لباس تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود داشت در زمان درگذشتش تنها ۳۷ سال داشت.

یکی از تلخترین اتفاقات امسال در دقایق ابتدایی صبح هشتم اسفندماه رقم خورد و فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری از جمله سریال «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» را از خود به یادگار گذاشته، پس از مبارزه طولانی مدت با بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی جان به جان آفرین تقدیم تا جامعه هنری کشور یکی از چهره‌های فرهنگی - هنری خود را از دست بدهد. یک روز بعد از فوت سلحشور، خبر درگذشت شیدا جاهد از هنرمندان عرصه موسیقی سنتی ایران نیز منتشر شد. جاهد پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان، شامگاه ۹ اسفند در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

در بخش موسیقی هم امسال چهره‌های بسیاری با عامل خاکی وداع کردند. حمید موگویی عضو کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی در نخستین روز اردیبهشت‌ماه و در سن ۶۲ سالگی، اسکندر ابراهیمی زنجانی که بعدها نام هنری‌اش را به منصور نریمان تغییر داد، پیشکسوت موسیقی ایران که سه تار، تار و نی می‌نواخت، به دلیل عارضه ریوی شامگاه روز ۲۳ تیرماه و در سن ۸۰ سالگی، بهمن مظفری نوازنده و معمار جوان در روز سوم مهرماه و به دلیل ایست قلبی و محمود رضایی نوازنده نابینای پیانو، پس از سکته مغری و سه هفته بستری شدن در بیمارستان، روز ۱۸ مهرماه و در سن ۵۹ سالگی،  از چهره‌هایی بودند که پرونده زندگی‌شان بسته شد.

همچنین عباسعلی خَمَر از پیشکوستان موسیقی ایرانی دوشنبه دوازدهم آبان‌ماه و بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، در مشهد دارفانی را وداع گفت. احمد محسن‌‌پور، نوازنده کمانچه و از هنرمندان موسیقی استان مازندران صبح روز چهارشنبه ۳۰ دی و سیدخیال یادگاری از مهم‌ترین مقام خوان‌های بخش گوران کرمانشاه سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه در روستای «سیمانی» دارفانی را وداع گفتند.

اما در بخش هنرهای دستی، در پنجمین روز از سال نیما پتگر هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز که آثارش در موزه‌های ایران موجود است، براثر عارضه‌ی قلبی و در سن ۹۶ سالگی از دنیا رفت. استاد عبدالعلی گلریز خاتمی، تنها استاد مسلم گل‌پیچ خاتم کشور که در ساخت صندوق حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌ العباس (ع) و تزیین اتاق خاتم کاخ مرمر نقش داشت، دیگر هنرمندی بود که شامگاه ۱۱ فروردین‌ماه و در حالی‌که پزشکان به بهبودش امیدوار بودند، از دنیا رفت.

بزرگان که جای‌شان خالی است

در سال جاری، علمای بزرگی هم به دیدار حق شتافتند و جای خالی آنها کاملا محسوس است. آیت‌الله محمدمهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در نجف اشرف، صبح روز پنجشنبه چهاردهم خردادماه و آیت‌الله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه آستانه اشرفیه روز ۲۰ خردادماه و در ۸۹ سالگی به دیار باقی شتافتند. در روز ۱۸ مردادماه، آیت‌الله حاج شیخ علی انتشاری نجف‌آبادی مدرس حوزه‌های علمیه تهران و سه روز بعد هم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی عالمی پارسا و پرهیزگار، دارفانی را وداع گفتند. در روز بیست و پنجم شهریورماه آیت‌الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضو سابق فقهای شورای نگهبان، رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمد شجاعی از اساتید اخلاق روز هفتم دی‌ماه و در ۷۵ سالگی و علامه محمدجعفر الکرباسی صاحب کتاب مشهور «اعراب القرآن» روز ۳۰ دی‌ماه و در ۸۹ سالگی در نجف اشرف درگذشت.

یکی از آخرین خبرهای تلخ امسال درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان‌ خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی بود. وی بامداد جمعه چهاردهم اسفندماه و در سن ۸۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در مورد ایشان اینگونه نوشتند: «اکنون با فقدان ایشان اینجانب برادر مهربان و همسنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت کوش سالهای پس از انقلاب را از دست داده و از خداوند رحیم پاداش شایسته و غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.»

امسال همچنین سه تن از خادمان اهل بیت هم دارفانی را وداع گفتند. در روز هفتم فرودین‌ماه فیروز رستمی، یکی از پیشکسوتان تعزیه کشور که از بانیان اصلی تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه بود، در سن ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت. استاد حاج علی آهی از اساتید پیشکسوت مداحی و رئیس هیات مدیره خانه مداحان روز دوشنبه ۱۷ فروردین‌ماه جان به جان آفرین تقدیم کرد و عباس حداد کاشانی شاعر آئینی و پیشکسوت مداحی روز ۲۷ دی‌ماه، در سن ۹۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت تا جامعه مرثیه سرایان کشور دو چهره مطرح و تاثیرگذار خود را در این سال از دست بدهد.

دکتر صادق آئینه‌وند چهره ماندگار تاریخ و استاد دانشگاه‌های تربیت مدرس، خوارزمی، شهید بهشتی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۱۷ اردیبهشت‌ماه و در ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. احمد حاتمی عضو هیات علمی دانشگاه و از دانشمندان برجسته پژوهشگاه فضایی ایران بود که اواخر شهریورماه و در حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه جان به جان آفرین تقدیم کرد. همچنین امیر سرتیپ حسین حاتمی فرمانده پیشین دانشگاه افسری امام علی(ع) و از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس بر اثر بیماری و جراحات باقی مانده از جنگ تحمیلی در روز ۲۰ تیرماه دارفانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست. در روز دهم بهمن‌ماه هم امیر سرلشگر محمد سلیمی فرمانده پیشین ارتش، بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

در میان چهره‌های سیاسی هم علی‌اکبر آقایی مغانجویی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، در روز بیستم فروردین‌ماه، در ۶۸ سالگی و بر اثر بیماری سرطان، جان به جان آفرین تسلیم کرد. جعفرقلی راهب نماینده پیشین شهرستان‌های تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی در روز ۲۵ مردادماه و بر اثر سکته قلبی، علی آل‌کاظمی نماینده پیشین سلسله و دلفان در روز یازدهم شهریورماه و احمد نجابت نماینده پیشین شیراز و مخبر کمسیون بهداری در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس در روز ۲۲ آبان‌ماه و در ۷۱ سالگی درگذشتند.

تلخ‌ترین اتفاق سال اما در نخستین روز مهرماه رقم خورد و آن هم حادثه دردناک منا بود که عدم کفایت سران سعودی باعث شهادت ۴۶۴ زائر کشورمان شد. در بین این شهدا، محسن حاجی‌حسنی کارگر نفر اول مسابقات بین‌المللی امسال قرآن در مالزی و امین باوی عضو گروه تواشیح باقرالعلوم قرار داشتند. همچنین حجت‌الاسلام حاج سیدحسین حسینی نماینده پیشین مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی و امام جماعت حرم مطهر رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق اخوان و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی مرتضایی دو تن از ائمه جماعات تهران، همگی در حادثه تلخ مراسم حج امسال، از سرزمین منا به ملکوت اعلی پرکشیدند. در این حادثه همچنین غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان به لقاء‌الله پیوست، دیپلماتی که تنها ۴۹ سال داشت که خبر شهادتش ابتدا تکذیب اما در نهایت تائید شد.

حمیدرضا عباسی قاری بین‌المللی قرآن که در راه حضور در مسابقات بسیج در سمنان تصادف و به کما رفته بود، در روز ۱۵ دی‌ماه درگذشت تا جامعه قرآنی کشور یکی از قاریان بزرگ دیگر خود را از دست بدهد. امسال همچنین مجاهدان اسلام و مدافعان حرمی بودند که شربت شیرین شهادت را نوشیدند و جان خود را فدای حراست از حرم حضرت زینب (س)، حضرت رقیه (س) و دفاع از ایران اسلامی کردند که مهمترین آنها سردار حسین همدانی بود که روز شانزدهم مهرماه به سوی آسمان پرواز کرد.

ستاره‌های ورزش که بار سفر بستند

نخستین چهره ورزشی که در سال ۹۴ درگذشت، ضیاء معینی رئیس پیشین انستیتو کشتی و از اساتید برجسته دانشگاه بود که در روز پنجم فروردین‌ماه فوت کرد. بعد از او، حسین برقچی عضو تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان که یک طلا، یک نقره و دو مدال برنز بازی‌های پارالمپیک را در کارنامه ورزشی‌اش داشت، در روز ۲۴ همین ماه در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. البته معینی و برقچی هرچند در رشته خود افراد مطرحی بودند اما در جامعه ورزش و کشور چندان معروف نبودند، به همین دلیل عزیز اصلی دروازه‌بان باسابقه تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس که در روز سوم اردیبهشت‌ماه و در ۷۹ سالگی با مرگ خود، جامعه ورزش و خصوصا فوتبال را داغ‌دار کرد، را می‌توان نخستین چهره معروف ورزشی درگذشته در این سال برشمرد.

تنها سه روز از فوت عزیز اصلی گذشته بود که جامعه ورزش بار دیگر عزادار یکی از چهره‌های معروف مدیریتی خود شد. حجت‌الله خطیب که پیشینه مدیرکلی اداره ورزش و جوانان استان تهران، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و سرپرست فدراسیون کشتی را داشت، بعد از مدت‌ها دست و پنجه کردن با بیماری سرطان و در سن ۶۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. ایرج جنگی مسئول تدارکات پرسپولیس در روز چهارم خردادماه و در سن ۶۹ سالگی دارفانی را وداع گفت، مردی که مدت‌ها خدمات زیادی به این تیم کرد اما بسیار غریبانه درگذشت. حامد خدادادی بازیکن پیشین تیم‌های آلومینیوم و شن سا اراک عصر روز ۲۴ خردادماه در سانحه دلخراش رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مهدی بوند قهرمان و ملی‌پوش پیوند اعضای ایران در رشته بولینگ که در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ آفریقای جنوبی به مدال طلا دست یافته بود، روز ۲۰ تیرماه بر اثر عارضه قلبی درگذشت تا نخستین فوت شده از جامعه ورزش در دومین فصل سال باشد. کمتر از دو هفته بعد از این چهره ورزشی، میررسول رئیسی در روز دوم مردادماه و در سن ۹۱ سالگی دارفانی را وداع گفت. وی تنها بازمانده کاروان المپیک ایران در سال ۱۹۴۸ بود جایی که ایران موفق شد با برنز جعفر سلماسی در وزنه‌برداری به کار خود پایان دهد.

دیگر مدیر مطرح که امسال با دنیای مادی وداع کرد، مصطفی داودی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران و ریاست فدراسیون ناشنوایان بود که در روز هشتم مردادماه و در ۷۶ سالگی دار فانی فوت کرد. همچنین در روز شانزدهم همین‌ماه، ایرج کیارستمی در سن ۵۲ سالگی، درگذشت؛ بوکسوری که در کارنامه خود کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن در دسته ۹۱+ را در کارنامه داشت و نماینده ایران در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا بود. در همین روزها استاد بهمن خانلرمطلق پیشکسوت وزنه‌برداری کشور درگذشت. وحید فیضی داور جوانی که محصول کلاس‌های استعدادیابی فیوچرز آسیا بود، به دلیل تصادف رانندگی به کما رفت و بعد از دو هفته در روز چهارم مردادماه درگذشت.

جعفر قره‎خانی، کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال پس از تحمل یک دوره بیماری در نخستین روز شهریورماه به دیار باقی شتافت. در ساعات پایانی هفتمین روز از این ماه، امیرحسین کریم‌پور یکی از کارمندان باسابقه فدراسیون فوتبال که عضو روابط بین‌الملل این فدراسیون بود، به دلیل بیماری کلیوی و قلبی در بیمارستان لقمان تهران چشم از جهان فروبست. در آخرین روزهای فصل پایانی تابستان، بیت‌الله عباسپور معروف به بیتو «Baito» پس از تحمل مدتها بیماری، دارفانی را وداع گفت. این مرحوم به علت ابتلا به بیماری نادر واسکولیت (التهاب رگ‌های خونی) شامگاه روز سوم شهریورماه و در ۳۶ سالگی درگذشت تا یکی دیگر از اخبار تلخ سال رقم بخورد. محمد خانه بازیکن جوان مهابادی هم روز سی‌ام شهریورماه به دلیل حادثه رانندگی درگذشت.

در روزهای ابتدایی سومین فصل سال، شوکی بزرگ به فوتبال و ورزش ایران وارد شد؛ آنهم با درگذشت ناگهانی هادی نوروزی‌ کاپیتان پرسپولیس. نوروزی ساعت ۴ صبح پنجشنبه نهم مهرماه بر اثر ایست قلبى به بیمارستان آتیه منتقل شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ درحالیکه سنش ۳۰ سال و ۳ ماه بود. ریحانه بهشتی بانوی دومیدانی‌کار خراسانی که  دبیر آموزش و پرورش هم بود، روز ۲۴ مهرماه سال براثر سکته مغزی درگذشت و در ۲۷ سالگی و با توجه به داشتن کارت اهدای عضو، اعضای بدنش به چندین بیمار نیازمند، زندگی دوباره ببخشید تا اخبار مهرماه را تلخ‌تر کنند.

یک اتفاق عجیب هم در ورزش امسال رخ داد. آلبرت سورن سولویان سرمربی ارمنستانی تیم ملی دوچرخه‌سواری استقامت و نیمه‌استقامت ایران یک هفته بعد از حضور در کشورمان و در چهارم آبان‌ماه به‌دلیل سکته قلبی از دنیا رفت. البته جلال درفشی‌جوان پیشکسوت تنیس هم یک روز قبل از این مربی خارجی درگذشت. همچنین اعضای بدن سیدعلی حسینی فوتبالیست ۲۲ ساله اهل روستای قیدو شهرستان خمین که بر اثر یک سانحه تصادف دچار مرگ مغزی و در روز ۱۸ آبان‌ماه درگذشت، به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید.

نجی‌الله حسینی هوادار پرسپولیس در جریان بازی این تیم برابر نفت تهران در روز نهم آذرماه، در ورزشگاه تختی دچار ایست قلبی شد و تلاش‌های برای نجاتش بی‌نتیجه ماند. کامبیز درفشی‌جوان از پیشکسوتان باسابقه تنیس هجدهم آذرماه و در سن ۶۰ سالگی درگذشت. در همین روز حیدر و حجت نورانی دو پسر عموی فوتسالیست و کشتی‌گیر مهدیشهری، به دلیل نقص فنی دودکش بخاری دچار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست دادند. حسن حکمتی که در عضویت تیم فوتبال دانشجویان ایران بود، در ۲۲ آذرماه به علت بیماری گوارشی درگذشت.

فصل زمستان امسال هم شاهد وداع با چهره‌های مطرح هنری و ورزشی بودیم. عصر سوم دی‌ماه مهدی عبداللهی، کاپیتان تیم خلخال در جریان حادثه رانندگی درگذشت. دکتر لطفعلی پورکاظمی، رئیس پیشین فدراسیون پزشکی - ورزشی شامگاه یکشنبه ۲۰ دی‌ماه و به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن ۵۳ سالگی درگذشت. وی در محافل بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده بود و اقدامات بزرگی برای ورزش ایران انجام داد. سیدجواد رفوگر پیشکسوت و مربی کشتی، عضو شورای فنی تیم‌های ملی، رئیس انستیتو بین‌المللی کشتی و از اساتید برجسته دانشگاه، پس از تحمل مدت‌ها بیماری، ظهر چهارشنبه ۲۳ دی‌ماه در سن ۶۶ سالگی درگذشت. همچنین رضا احدی اسطوره فوتبال ایران و تیم‌های استقلال و پرسپولیس که از به خاطر مشکلات ریوی و از کار افتادن کلیه‌ها در بیمارستان بستری بود، صبح روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه در سن ۵۳ سالگی به دیار باقی شتافت.

دومین روز از دومین ماه زمستان، یک خبر تلخ دیگر فوتبال ایران را عزادار کرد. همایون بهزادی سرطلایی فوتبال ایران و تیم پرسپولیس، پس از بیماری ریوی و قلبی طولانی، بامداد روز جمعه دوم بهمن‌ماه در سن ۷۴ سالگی به دیار باقی شتافت. محمد سلامی بازیکن ۱۶ ساله تیم بسکتبال مهرام زیتون عصر روز ۲۹ بهمن‌ماه در منزلش و به دلیل سکته فوت کرد. همچنین علی اکبر دارستانی مربی بدنساز تیم فوتبال نفت تهران که در جریان تمرین این تیم دچار حمله قلبی شده بود، عصر روز دوشنبه دهم اسفندماه در بیمارستان فیاض بخش تهران به دیار باقی شتافت. آخرین ورزشکاری که از دیدن سال 95 محروم شد، رضا ابراهیمی مربی پیشین تیم ملی والیبال ایران و مربی پیکان بود.

وداعی تلخ با بزرگان فرهنگ و ادب

داوود رمضان شیرازی رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر انتشارات سنایی پس از یک دوره طولانی بیماری، در روز پنجم اردیبهشت‌ درگذشت تا نخستین چهره فرهنگی سال باشد تا با دنیای فانی وداع کرده است. منوچهر دانش‌پژوه استاد پیشکسوت حوزه ادبیات و ایرانشناسی در روز دوازدهم اریبهشت‌ و محمدعلی سپانلو نویسنده و مترجم در روز ۲۲ اردیبهشت‌ و در سن ۷۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کردند. پروفسور شهریار عدل باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی و دارای نشان ۵ قاره یونسکو نیز صبح روز ۳۱ خردادماه درگذشت.

حسینعلی متین رضا پیشکسوت صنعت چاپ و پدر صحافی نوین ایران ۱۶ مردادماه و در سن ۸۶ سالگی و محمود طلوعی نویسنده، مورخ و روزنامه‌نگار باسابقه در سن ۸۵ سالگی و بر اثر سانحه تصادف و دکتر حسین رزمجو چهره پیشکسوت ادبیات و استاد بازنشسته دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در سن ۸۳ سالگی هر دو در آخرین روز مردادماه دارفانی را وداع گفتند.

استاد عبد‌الحسین حائری نوه آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، کتاب‌شناس، فهرست‌نگار، مصحح نسخ خطی و پژوهشگر نسخ خطی پس از عمری تلاش و کوشش در راه معرفی میراث‌های فرهنگی و مکتوب ایران و اسلام در آخرین روز مردادماه و در سن ۸۸ سالگی از دیگر بزرگان عرصه فرهنگ و ادب بود که در سال گذشته دعوت حق را لبیک گفت.

کاظم متولی از اولین فارغ التحصیلان دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و پیشکسوت حوزه روابط عمومی و ارتباطات روز شنبه ۲۱ شهریورماه و در سن ۷۷ سالگی، عبدالرحیم جعفری موسس و بنیانگذار انتشارات امیرکبیر در روز ۱۱ مهرماه و در سن ۹۶ سالگی، فتح‌الله بی‌نیاز نویسنده و منتقد ادبی روز ١۲ مهرماه، به دلیل ایست قلبی و در سن ۶۷ سالگی و پوری سلطانی بنیان‌گذار کتابداری نوین ایران و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز شنبه ۱۶ آبان‌ماه از چهره‌های مطرح دیگری بودند که سال ۹۴ جان به جان آفرین تقدیم کردند.

در این سال جامعه فرهنگ و ادب کشور یک نقاش، روزنامه‌نگار، نویسنده، شاعر و ترانه‌سرای بزرگ را از دست داد. رحیم معینی کرمانشاهی پس از ۹۳ سال زندگی پربرکت، در روز ۲۶ آبان‌ماه درگذشت. ضمن اینکه استاد احمد منزوی کتاب‌شناس و نسخه‌شناس بزرگ و فرزند علامه حاج شیخ آقابزرگ تهرانی، مولف دو دانشنامه بزرگ «الذریعه» و «طبقات اعلام اعلام الشیعه»، عصر جمعه ۲۰ آذرماه دیده از جهان فروبستند. همچنین محمود موسوی باستان‌شناس پیشکسوت شب ۱۶ دی‌ماه و ابوالحسن نجفی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح روز جمعه دوم بهمن‌ماه در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفتند.

عبدالرضا (هوشنگ) مهدوی دیپلمات، نویسنده و مترجم ایرانی بود که در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خویش، بیش از ۷۷ عنوان کتاب و مقاله تألیف و ترجمه کرد، دیگر چهره بزرگ ادبی بود که روز ۱۴ بهمن‌ماه در ۹۳ سالگی با دنیای فانی وداع گفت تا آخرین چهره مطرح فرهنگی و ادبی باشد که دفتر زندگی‌شان در سال گذشته بسته شد. آخرین ورزشی که عید سال ۹۵ را ندید، رضا ابراهیمی مربی پیشین تیم ملی در زمان ولاسکو و مربی فعلی تیم والیبال پیکان بود که در جریان تمرین این تیم باشگاهی دچار ایست قلبی شد و پس از چند روز در کما بودن، در واپسین ساعت روز ۲۳ اسفندماه و در ۴۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

اصحاب رسانه که قلم‌شان ایستاد

میلاد حجت‌الاسلامی خبرنگار خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی خبرنگار روزنامه وطن امروز که برای پوشش دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال به اتریش رفته و از آنجا برای پوشش خبری دیدار الکلاسیکو راهی بارسلونای اسپانیا شده بودند، هنگام بازگشت و در سانحه سقوط هواپیمای آلمانی در جنوب فرانسه جان خود را از دست دادند. این اتفاق شوک بزرگی به جامعه رسانه‌ای، ورزش و فوتبال کشور وارد کرد و مهترین و تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۴ لقب گرفت.

حسین قندی استاد رشته روزنامه نگاری که با تیترهای به یاد ماندنی خود نامش را در مطبوعات ایران ماندگار کرده بود، روز پنجشنبه سوم اردیبهشت‌ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد. حسین حصاری از کارشناسان برجسته کشتی که از ۲۵ سالگی نویسندگی را از مجله دنیای ورزش آغاز کرد، روز چهاردهم اردیبهشت‌ماه و در سن ۷۱ سالگی، به دلیل بیماری سرطان درگذشت. غلامحسین ملک‌عراقی از عکاسان پیشکسوت ایران در سن ۹۰ سالگی و به دلیل بیماری ریوی، در روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه دارفانی را وداع گفت. دو روز بعد، یعنی در بیست و چهارمین روز اردیبهشت‌ماه هم عرفان پرویز انصاری پیشکسوت رسانه که از موسسان روزنامه بین‌المللی تهران تایمز بود و در سال‌های ۵۸ تا ۸۲ سردبیری این روزنامه را برعهده داشت، با دنیای فانی وداع کرد.

احمد قاضی روزنامه نگار، مترجم و پژوهشگر اهل مهاباد عصر یکشنبه ۱۷ خردادماه و در ۷۹ سالگی و داوود غرانوش از پیشکسوتان روزنامه نگاری و ورزشی نویسان با سابقه کشور و عضو پیشین هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان پنجشنبه ۲۸ خردادماه و در سن ۶۵ سالگی درگذشتند. حمید گل‌پیرا روزنامه‌نگار و از همکاران روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» پس از چند ماه مبارزه با بیماری سرطان ریه، روز ۱۶ تیرماه در سن ۵۵ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت.

همچنین پویان امیری خبرنگار روزنامه شرق، عصر و اعتماد هم به دلیل بیماری ریوی، در ۲۷ مردادماه به دیار باقی شتافت تا سومین خبرنگار جوان سال باشد که با درگذشت خود جامعه خبری را متاثر کرد. منصور ملکی، روزنامه‌نگار و منتقد و مدیر پیشین روابط عمومی موزه هنرهای معاصر هم روز ۲۹ شهریورماه درگدشت.

دومین اتفاق تلخ‌ برای جامعه خبری در سال ۹۴ به حادثه دردناک منا باز می‌گردد که در آن اتفاق تلخ ۴۶۴ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند که در بین آنها سیدحمیدرضا حسینی خبرنگار شبکه خبر قرار داشت، رخدادی که در ابتدای مهرماه سال‌جاری رقم خورد. همچنین سیداحمد مقدم روزنامه نگار پیشکسوت و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت روز ۱۱ آذرماه در اثر سانحه رانندگی جان باخت. عفت نژادساکیان یکی از خبرنگاران و روزنامه نگاران جوان هم دو روز بعد و پس از قرارداشتن در کمای چند روزه به خاطر سانحه تصادف در جاده بروجرد - دزفول جان به جان آفرین تقدیم کرد.

کوروش باقی معاون اداره کل اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) عصر جمعه ۱۸ دی‌ماه و پس از بازگشت از محل کار بر اثر حمله قلبی درگذشت و حسن نعمتی صاحب امتیاز مجله فرهنگی «راه» هم روز چهارم بهمن‌ماه پس از یک دوره طولانی بیماری، فوت کرد.

محمدعلی اینانلو مجری تلویزیون، بازیگر، صداپیشه، کارشناس ورزشی، روزنامه‌نگار، کارشناس و مستندساز طبیعت بود که ۱۲ دی‌ماه سال جاری بر اثر سکته قلبی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. وی به عنوان قدیمی‌ترین گزارشگر و مفسر والیبال در ایران و بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری محیط زیست شناخته می‌شد، بعد از ۴۲ سال فعالیت رسانه‌ای، در سن ۶۸ سالگی، با دنیای مادی وداع کرد. در روز پنجشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، فاطمه مهدوی‌نیا از دبیران خبر شبکه خبر در اثر سانحه رانندگی در مسیر تهران به سبزوار درگذشت تا آخرین خبرنگاری باشد که در سال جاری دارفانی را دواع گفت.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 198 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:05

نقاش این کاریکاتور "پیتر بروکس" کاریکاتوریست مشهور انگلیسی است که این کاریکاتور را به دو بخش تقسیم کرده است.
آل سعود و داعش از نگاه کاریکاتوریست تایمز + عکس / ویژه عید 130

بخش نخست یکی از عناصر نقاب پوش داعش است که چاقویی آغشته به خون در دست دارد و مقابل آن یکی از قربانیان با لباس نارنجی دیده می شود.


بخش دوم کاریکاتور نیز یک فرد عربستانی است که شمشیری آغشته به خون در دست داشته و در صدد گردن زدن است.

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 200 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:05

ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ روز یکم فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ روز یکم فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس "قانون تغییر ساعت رسمی کشور " مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده می شود.

برپایه این گزارش،‌ مهرماه سال 1386 قانون تغییر ساعت رسمی کشور پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان ، برای اجرا به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر اساس ماده واحده این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت 24 روز سی ام شهریور به حال سابق برگردانده می شود./ع

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 166 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:21

پس از آنکه رامبد جوان از آنتن تلویزیون برای تبلیغ خودش استفاده کرد، عادل فردوسی پور با رامبد تماس گرفت و گلایه کرد. رامبد جوان که از این طریق 80 هزار رای از عادل پیش افتاده بود، سعی کرد در اینستاگرامش جبران کند اما تاثیر جدی نداشت. حال با اقدام متقابل و تبلیغ امشب در «نود» فردوسی‌پور تاکنون ده هزار رای از رامبد جوان پیش افتاده و احتمالاً این فاصله بیشتر خواهد شد.

تماس فردوسی‌پور با جوان درباره کشاندن بازی روی آنتن تلویزیونمسابقه «سه ستاره» منجر به رقابت بی‌سابقه چهره‌های سرشناس فعال در تلویزیون تلویزیون برای انتخاب به عنوان ستاره تلویزیون در این بخش‌ها شده تا جایی که رقابت برای انتخاب بهترین مجری برنامه میان فردوسی پور و جوان، حتی با گله‌گزاری‌های عادل خطاب به رامبد و همچنین استمرار رقابت دو نفر بر روی آنتن همراه شد.

به گزارش «تابناک»؛ مسابقه «سه ستاره» که صداوسیما و با محوریت و مدیریت شبکه سوم سیما، با هدف انتخاب بهترین «مجری»، «گزارشگر»، «برنامه‌ها»، «خواننده»، «بازیگر» و «ورزشکار» طراحی شده، با رقابت بسیار سنگینی در برخی از بخش‌ها روبرو شده که دور انتظار بود و تصور نمی‌شد چنین فضایی برای این مسابقه شکل بگیرد.

در بخش‌های بهترین «خواننده»، «بازیگر» و «ورزشکار»، شبکه‌های اجتماعی نقش موثرتری داشته‌اند و معمولاً این سه گروه تلاش کردند از ظرفیت طرفدارانشان و بسیج کردن این ظرفیت از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. برخی از خوانندگان، بازیگران و ورزشکاران دیگر نیز نسبت به تبلیغ دوستانشان که در این بخش‌‌ها کاندیدا بودند، اقدام کردند.

با این حال صاحبان «برنامه‌ها» و «مجریان» که دسترسی معمولی به آنتن تلویزیون دارند، رقابت متفاوتی را در پیش گرفتند و تلاش کردند از فضا و مخاطبان برنامه‌شان برای تبلیغ‌ و جلب حمایت استفاده کنند و بدین ترتیب مسابقه «سه ستاره» تقریباً در تمامی طول زمان روز در شبکه‌های مختلف تلویزیون در حال پیگیری بود و اتفاقاً این رقابت به آنتن زنده تلویزیون نیز کشیده شد.

اگرچه رقابت جدی برای انتخاب بهترین برنامه ورزشی و سرگرمی میان «نود» و «خندوانه» بود اما شدیدترین رقابت در بخش «بهترین مجری» میان عادل فردوسی پور و رامبد جوان شکل گرفت؛ جایی که ابتدا رامبد جوان در برنامه «خندوانه»، تبلیغ برنامه‌اش را کرد و به یک باره هشتاد هزار رای از عادل فردوسی پور پیش افتاد.

تماس فردوسی‌پور با جوان درباره کشاندن بازی روی آنتن تلویزیون

شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، حکایت از آن دارد که پس از این اقدام رامبد جوان، عادل فردوسی پور با رامبد تماس گرفت و درباره استفاده از فرصت آنتن زنده تلویزیون در این رقابت با ناراحتی گلایه کرد. رامبد جوان نیز برای آنکه جبران کرده باشد، در اینستاگرامش که طبیعتاً تاثیر چندانی در مقابل آنتن زنده تلویزیون ندارد، یک پست گذاشت و از طرفدارانش خواست تا برای فردوسی پور رای جمع کنند.

جوان در این پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «...مى خوام يه اعتراف بكنم: رقابت و مسابقه هميشه برام جذاب بوده، در حدى كه ديشب تو خندوانه از همه خواستم بهم راى بدن تا از رقيب و رفیق عزیزم عادل فردوسی پور جلو بيافتم. شك ندارم حمايتم كردين. ولى هر ساعتى كه گذشت احساس كردم زيادى شيطنت كردم؛ همانطور که تو پیام ویدیویی ام در برنامه سه ستاره هم گفتم با كمال افتخار به عادل بزرگ راى مى دم چون راى دادن به او راى دادن به شرافت و استوارى و مهربانيه. خواهش مى‌كنم هركس كه ديشب به من راى داده دو برابرش تلاش كنه تا راى ديگران رو به نفع عادل عزيز جلب كنه...»

با این حال مسیر رای‌ها به سمت رامبد چرخیده بود و مسیر بازی تغییر کرده بود. اکنون در برنامه «نود»، به عنوان مقابله به مثل، رویکرد مشابه «خندوانه» در پیش گرفته شد و فردوسی پور و تیمش نیز تلاش کردند از برنامه‌شان برای جلب آرا در مسابقه «سه ستاره» استفاده کنند.

علاوه بر پرسش این مسابقه که درباره رضایت مردم از برنامه «نود» بود، محمدحسین میثاقی مجری دوم برنامه «نود» بارها از تماشاگران این برنامه خواست تا علاوه بر آنکه خودشان در مسابقه سه ستاره -در همین لحظه- به عادل و برنامه نود رای دهند، حتی از نزدیکانشان هم بخواهند تا به این برنامه رای دهند. این درخواست بارها زیرنویس برنامه امشب «نود» نیز شد تا رقابت رامبد و جوان به اوج خود برسد.

این اتفاقات باعث شد تا عادل فردوسی پور پیش بیافتد و بر اساس شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، عادل فردوسی‌پور تاکنون ده هزار رای از رامبد جوان پیش افتاده و احتمالاً این فاصله بیشتر خواهد شد. احسان علیخانی مجری برنامه «سه ستاره» نیز دقایقی به صورت تلفنی با برنامه «نود» ارتباط داشت و از مشارکت هفده میلیون نفر در این مسابقه خبر داد.

نکته طلایی اینکه، مهلت رای‌گیری تا صبح روز شنبه است؛ به همین دلیل رامبد جوان فرصت تازه‌ای برای استفاده از آنتن زنده نخواهد داشت و بنابراین احتمالاً فردوسی پور برنده این رقابت خواهد بود و از ساعت نوزده فردا (شنبه) تا سه بامداد (یکشنبه) در برنامه «سه ستاره» از برنده‌ها رسماً رونمایی می‌شود./ف

استان‌ها...
ما را در سایت استان‌ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استان‌ها ostanha بازدید : 183 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:21